Věda a technologie

Co způsobilo Čipovou Krizi? A kdy skončí? │Zajímavosti o čipech 1│

Proč za nedostatek čipů nemůže jen Pandemie? Co všechno způsobilo krizi polovodičů? A kdy se trh s procesory vrátí zpět do normálu? To si povíme v dnešním videu.

00:00 Úvod
00:35 Co je čip?
03:01 Výroba polovodičů
05:05 Důvody krize
07:14 Potíže výrobců
08:48 Rostoucí zájem o Kryptoměny
09:42 Zvyšující se poptávka
10:39 Nejistota čínského trhu
12:18 Možná řešení krize?
14:31 Závěr

Zdroje: pastebin.com/VSrHvdAf

Podpořit mě můžeš členstvím zde na CZstate či Patreonu, nebo kryptoměnou!
Patreon: www.patreon.com/Farky
Kryptoměnou:
BTC: bc1qmepwklmvqp7g3p2ju9er0sc3clh2scars2wa7k
ETH: 0xd3c6dF43dc9aE91F6ADCCB07C3c6F9b66cF905DF
nebo na na🅿🅰🆈🅿🅰🅻 goo.gl/GS8Fms
----------------------------------------­­----------------------------------
►Náhodná fakta - goo.gl/pHj7oz
►Unboxing - goo.gl/DbFm6z
►[Mobilní koutek] - goo.gl/HB9Oey
----------------------------------------­­-----------------------------------
Důležité odkazy:
FarkyCz
farkycz
----------------------------------------­­-----------------------------------
Použitá hudba pochází z knihovny www.epidemicsound.com

Komentáře: 321 

  1. Bohuslav Boucek

    Bohuslav Boucek

    Před 7 dny

    čipů je dost jen místo do aut se dávaj do vakcín.

  2. Achtung! Staatsgrenze

    Achtung! Staatsgrenze

    Před 7 dny

    A ktere cipy teda konkretne chybi? Vsude porad obecne zvasty na urovni TV Zn*va a konkretni informace nejsou.

  3. Slušovice live

    Slušovice live

    Před 14 dny

    No ano, ale bylo řečeno, že převážně čipy vyrábí roboti.

  4. M81 Copper

    M81 Copper

    Před 14 dny

    seš vedle jak ta jedle :)))ale to je zcela normální ! spíše se zajímej z čeho se čipy dělaji tedy zkladní material :))) atd tam hledej odpověd

  5. shocompany

    shocompany

    Před 18 dny

    krásně vysvětlený

  6. Erich Kupec

    Erich Kupec

    Před 21 dnem

    Profesionálne predkladanie faktov!

  7. pangrac1

    pangrac1

    Před 27 dny

    Žádná krize není. To si jen lemplové dinosauří automobilky ze strachu z následků COVIDu snížili objednávky svých čipů s obstarožní technologií a když je chtěli honem zpátky navíšit už bylo pozdě. Výrobci nebudou tu výrobu držet je kvůli nim. Kdyby automobilky používali moderní čipy tak by jich mohli mít kolik chtěj hned. Oni sice se starejma čipama ušetřej, ale v krizi se jim to nevyplatilo a ohrozilo to jejich výrobu. Teď jen fňukaj že jsou v hajzlu a natahujou po státu ruku aby dostali podporu z našich kapes chudáci. 🙈😡 Zajímavý že takovej Hyundai problémy nemá protože má prozíravě vlastní továrnu na čipy a začátečníci v Tesle operativně nahradili nedostakový čipy dostupnejma a stačilo jim rychle změnit kód v softwéru. To však autodinosauři nechápou a už vůbec nedokážou. Tesla chrlí dál a nabírá lidi, zatímco spalovácká konkurence stojí a chystá se propouštět tisíce lidí. 🤷‍♂️

  8. Martin Winzig

    Martin Winzig

    Před 28 dny

    jste uplně mimo TSCM nevyrobí 50% čipů, má podíl na trhu 28% a vyrábí především čipy s nejvyšší přidanou hodnotou, a učtuje si za to pořádný bonus, skutečnost bude možná 5% všech čipů a ješte záleží na tom jak definujete čip, automobilky čipy nemají protože si je neobjednaly, fabriky behem krize zrušily nerentabilní výrobní linky s nízkou přidanou hodnotou a teď se diví že výrobci s kterými jednali jak s onucí jim ty čipy nedodají a nedokážou operativně nahradit použité čipy čipy které jsou na trhu.

  9. Vecernice6 Horvátová

    Vecernice6 Horvátová

    Před 29 dny

    No, jo pandemie může za vše 🙄🤦‍♂️. Kdyby ty výrobci aut, se vysrali na nějaké čipy, tak mohli normálně fungovat.

  10. Roman

    Roman

    Před měsícem

    výborné video ,teraz by si mohol spraviť aj samostatné video o nedostatku Horčíka, aj to je podobne aktuálna téma ako toto

  11. sehhi vooty

    sehhi vooty

    Před měsícem

    bezdůvodnému zdražení.. Nenažranost kapitalisty nezná mezí...

  12. seeni gzty

    seeni gzty

    Před měsícem

    Úžasný video! Opravdu skvělé! Tak skvělé, že rád kvůli tomuto zhlédnutí přijdu pozdě na rande 😄

  13. dcoog anml

    dcoog anml

    Před měsícem

    Moc hezké video, děkuji.

  14. viiont eooiy

    viiont eooiy

    Před měsícem

    nápad k zahození.

  15. asioe kiou

    asioe kiou

    Před měsícem

    Super video díky že jsi to objasnil

    • Adriana Lukešová

      Adriana Lukešová

      Před 16 dny

      @sehhi vooty Omyl, firmy nejsou tři ale je jich mnohem víc i tady v ČR v ON semiconductor se vyrábějí čipy světové kvality

    • sehhi vooty

      sehhi vooty

      Před měsícem

      Skvely video.vubec jsem nevedel o tom ze uz jen 3firmy jsou vyrobci.a spousta dalsich zajimavosti.diky za to pane!!!

  16. Radim Hanousek

    Radim Hanousek

    Před měsícem

    neskonci, a bude jeste hure. Pomuze az snad valka;)

    • seeni gzty

      seeni gzty

      Před měsícem

      v eu ? voda problem energie taky- takze jde jen o to ze to chce nekdo drazsi :D

  17. Rock girl

    Rock girl

    Před měsícem

    Moc hezké video, děkuji.

    • dcoog anml

      dcoog anml

      Před měsícem

      Klaus Schwab, Great Reset

  18. Filip Svoboda

    Filip Svoboda

    Před měsícem

    Část krize v automobilovém průmyslu je způsobena tím, že automobilky používají nízké stupně integrace a tím z dnešního pohledu velmi zastaralé a přesto komplexní obvody. Na to tolik linek a kapacit není a nové se nevyplatí stavět. Samozřejmě na jedné straně je argument automobilek o tom, že jde o bezpečí a tyto díly jsou vyzkoušené. Na druhé straně je bohužel to, že se pak takové součástky využívají už jen v automotive a pak prostě nejsou.

    • Filip Svoboda

      Filip Svoboda

      Před měsícem

      @asioe kiou Aha a čím to tedy přesně je?

    • asioe kiou

      asioe kiou

      Před měsícem

      Iba hlúpy človek si može myslieť že je to všetko náhoda...

  19. nieooj gotoy

    nieooj gotoy

    Před měsícem

    Moc hezké video, děkuji.

    • viiont eooiy

      viiont eooiy

      Před měsícem

      Hovadiny blogeřiku který sleduje media ))) pravda je úplně jinde !!! Krize je uměla. Blogeřik ví co udělali automobilky je směšný )))) LOL !

  20. Irena Puklova

    Irena Puklova

    Před měsícem

    Ty čipy na co to zkupuji výrobci vakcín ! Proč? .....

  21. Ris Miris

    Ris Miris

    Před měsícem

    Co to meleě za blbosti, bitcoin a podobny sracky za tohle muzou, kde konci vsechny cipy? no u scalperu, co to prodavaji vyhradne do tezebnich mest, kde je 100 000 000 grafik a podobne.... vubec nevic o cem mluvis

    • nieooj gotoy

      nieooj gotoy

      Před měsícem

      Brilantní. A jsem zvědavý, co s tím teď svět udělá. Nejspíš nic. Postavení dalších fabrik by bylo dražší než trocha zpoždění dodávek aut.

  22. Charming nowhere to hide

    Charming nowhere to hide

    Před měsícem

    Klaus Schwab, Great Reset

  23. Ask to seduce Miss

    Ask to seduce Miss

    Před měsícem

    Díky moc za info!

  24. martin Chutic

    martin Chutic

    Před měsícem

    Chytrá elektronika pro hloupé lidi

  25. Moci pan

    Moci pan

    Před měsícem

    Je to cele podvod Globalčiku

  26. Miroslav Klaban

    Miroslav Klaban

    Před měsícem

    Problémy budou přetrvávat dlouho po roce 2021 možná až do roku 2022. To byla jediná chyba .

    • Charming nowhere to hide

      Charming nowhere to hide

      Před měsícem

      a co dejl ?

  27. xrrxy vvoi

    xrrxy vvoi

    Před měsícem

    Klaus Schwab, Great Reset

    • Ask to seduce Miss

      Ask to seduce Miss

      Před měsícem

      cez 15 minutove video 7 reklam... to uz nie je normalne.

  28. Milan Balak

    Milan Balak

    Před měsícem

    mega video. Ďakujem veľmi pekne tieto informácie. Mám rád tvoju tvorbu, len tak ďalej.

    • nieooj gotoy

      nieooj gotoy

      Před měsícem

      jeli v hlavě

  29. lukas dobrovolnyjucki

    lukas dobrovolnyjucki

    Před měsícem

    Skvely video.vubec jsem nevedel o tom ze uz jen 3firmy jsou vyrobci.a spousta dalsich zajimavosti.diky za to pane!!!

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      3 největší, jsou i další. Ale většinu maj právě ty 3. Zbytek by to nezachránil.

  30. MrScodra

    MrScodra

    Před měsícem

    v eu ? voda problem energie taky- takze jde jen o to ze to chce nekdo drazsi :D

    • xrrxy vvoi

      xrrxy vvoi

      Před měsícem

      Čím viac sa všetko komplikuje, tým je všetko horšie... Už by bolo načase trochu ubrzdiť... lebo nedopadne to dobre!

  31. Brouk Milionovy

    Brouk Milionovy

    Před měsícem

    Klaus Schwab, Great Reset

  32. Zmi Zet

    Zmi Zet

    Před měsícem

    Hovadiny blogeřiku který sleduje media ))) pravda je úplně jinde !!! Krize je uměla. Blogeřik ví co udělali automobilky je směšný )))) LOL !

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Jasně, dáme si čepici z fólie a budeme chráněni před ještěry zastupující ilumináti.

  33. Martin Martinko

    Martin Martinko

    Před měsícem

    Iba hlúpy človek si može myslieť že je to všetko náhoda...

  34. M.72.

    M.72.

    Před měsícem

    Nedávno jsem četl vyjádření jednoho výrobce čipu, prohlásil, že je schopen dodat čipy téměř okamžitě, automobilky prý nemají zájem... Holt, vždy je dobré najít výmluvu k bezdůvodnému zdražení.. Nenažranost kapitalisty nezná mezí...

    • iciprysradim

      iciprysradim

      Před měsícem

      Tam vůbec nejde o "nenažranost kapitalisty". Auto není smartphone, který za 3 roky vyhodíš, protože se ti rozbil. Auto musí vydržet i 20 a více let a proto potřebuijí automobilky roky prověřená řešení, dejme tomu na úrovni procesorů z prvních iPhonů a iPadů. Prostě čipy (a nejen ty), o kterých se třeba už 10 let ví, že se nes.erou. Ne nejnovější výkřiky techniky, které na notebooku či smartphonu můžou při nesprávném fungování způsobit nanejvýš bluescreen nebo blackscreen, ale v autě na dálnici klidně i smrt několika lidí...

  35. Stanislav Selič

    Stanislav Selič

    Před měsícem

    Brilantní. A jsem zvědavý, co s tím teď svět udělá. Nejspíš nic. Postavení dalších fabrik by bylo dražší než trocha zpoždění dodávek aut.

  36. serry ciok

    serry ciok

    Před měsícem

    Dobře zpracované, srozumitelné vysvětlení a informace. Ale ta intonace je tristní. Něco s tím dělej. Jinak super 👍.

  37. Přemek Trčka

    Přemek Trčka

    Před měsícem

    Opravte mě pokud se pletu, ale myslím že nedostatek čipů je tu už přes 3 roky. Pamatuji si že jsem v tu dobu stavil počítač a všichni říkali ať počkám, že ceny grafik jsou strašně nahoře kvůli nedostatků grafických čipů.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Jo, to je docela pravda.

  38. KEEP CALM AirPavel

    KEEP CALM AirPavel

    Před měsícem

    a co dejl ?

  39. Pavlíková Andrea

    Pavlíková Andrea

    Před měsícem

    cez 15 minutove video 7 reklam... to uz nie je normalne.

    • Pavlíková Andrea

      Pavlíková Andrea

      Před měsícem

      @Farky niekedy si pustam videa na zaspavanie a moze ma trafit, ked mi pocas 30 minutoveho videa naskoci reklama, ktora ma vyse hodiny. Potom kukam o jednej v noci, co sa deje, ze to este hra. Je mozne, ze niektore boli len graficke, ale vypla som to, nakolko nechcem mat nocne mory. cez den si to niekedy rada pozriem, aj s tou reklamou s WC.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Teď jsem koukal na nastavení, jsou tam 3 + dávám úplně na konec jednu. Důkaz:imgur.com/gallery/9V8XXPg U té poslední očekávám, že to lidi vypnou. Pokud mě ale chtějí podpořit, tak to můžou nechat na konci zapnuté, když jdou třeba na wc. Takže asi tak.

  40. Peter Smutny

    Peter Smutny

    Před měsícem

    Vďaka Farky

  41. lov kokot

    lov kokot

    Před měsícem

    Jak se jmenuje ta písnička v pozadí

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Je jich tam víc. Vše je z knihovny epidemicsounds

  42. Öcsi V8

    Öcsi V8

    Před měsícem

    Čím viac sa všetko komplikuje, tým je všetko horšie... Už by bolo načase trochu ubrzdiť... lebo nedopadne to dobre!

  43. Zdenko Ondrejka

    Zdenko Ondrejka

    Před měsícem

    Farky ty si dobre zaplatený že? čo tak skúsiť iný pohľad prečo toto prišlo?svet sa mení no riadene nie náhodne.... sračky

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Jo jsem. To víš, když tě platí Soros, Bill Gates, Putin a bůh ví kdo, nevíš co z penězi :)

  44. kenobi0417

    kenobi0417

    Před měsícem

    Vykašlat se na celý čipy a jet pěkně po staru......

    • serry ciok

      serry ciok

      Před měsícem

      Ani plandémia, ani tie nehody, komplikujúce obchod s čipmi niesú náhoda. Ani požiar, ani nehoda v panamskom prieplave, ani uzavretie najväčšieho čínskeho prístavu.

  45. Josef Pospisil

    Josef Pospisil

    Před měsícem

    Driv sem si vozil v aute nahradni dily a co se mi po ceste pokazilo to sem si diky jednoduchosti skodovky dokazal opravit A dnes ? Hruza auto stoji statisice a vic a pokud prejizdim na dalnici z leveho pruhu do praveho tak se mi zablokovala kola a auto sice dobrzdilo ale zustalo stat napric vozovky Coz na dalnici znamena problem raci z ata utect vzit doklady a zmizet za svodidla a driv bych auto odtlacil Oznacil a opravil ! Proc musime byt tak rozezrani a mit palubni pocitace v aute Proc se nevyrabi opravdu jednoducha auta jako driv! Proto skodovka byla popularni!

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Připomíná mi to krizi u zemědělských strojů John Deer myslím. Ty nové nelze opravit ani to zkoušet. Jsou neustále připojeny k internetu a hlásí vše, co se s nima děje :)

  46. Cassie

    Cassie

    Před měsícem

    otázku na tebe, Kde nebo jak bych mohl získat takovéto informace. Doufám, že mou otázku pochopíš, a budu velice rád za jakoukoliv odpověď či poznámku.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Moc nechápu hele. Navíc po tomhle videu nejsem žádný znalec krize. Jen jsem si pročetl všechno možné na toto téma a možná chápu základy. Výhodou je, že to můžu dát dohromady a udělat o tom video. Pokud tě zajímají zdroje, tak v popisku je odkaz a stačí dle mého první tři odkazy, jsou zvýrazněny. Velice zajímavé české články.

  47. Bára Kozlová

    Bára Kozlová

    Před měsícem

    prosimtě, nefunguje odkaz na zdroje :D ráda bych se tam mrkla, zprovozníš to? Díky :)

    • Bára Kozlová

      Bára Kozlová

      Před měsícem

      @Farky aha asi mi to nebral firewall diky :)

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Zkoušel jsem a mě funguje. Tady když tak obrázek se všemi zdroji: imgur.com/gallery/oYEhMWM

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Dobře, kouknu hned na to.

  48. Vítek M.

    Vítek M.

    Před měsícem

    Chytré hodinky, chytré hrnky - akorát lidstvo blbne.

  49. Guccaaa

    Guccaaa

    Před měsícem

    skvele :)

  50. weezzoos

    weezzoos

    Před měsícem

    ted jeste zalezi, kolik a ktere automobilky krizi s cipy preziji, vzhledem k te zvysujici se poptavce

  51. Peter Kadlec

    Peter Kadlec

    Před měsícem

    Ani plandémia, ani tie nehody, komplikujúce obchod s čipmi niesú náhoda. Ani požiar, ani nehoda v panamskom prieplave, ani uzavretie najväčšieho čínskeho prístavu.

    • Peter Kadlec

      Peter Kadlec

      Před měsícem

      @Farky žijeme v korporátnom fašizme a rozpínajúcej sa diktatúre.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Žijeme v Matrixu?

  52. Pepik

    Pepik

    Před měsícem

    Osobně bych po shlédnutí videa řekl, že ta krize s náma ještě nějakou dobu bude a to nemluvím o elektro autech což bude poptávku ze strany firem jen navyšovat čímž bude zvýšena cena jelikož se výroba nebude stíhat. Celkově prostě elektronika levnější jen tak nebude

  53. F. Pastor

    F. Pastor

    Před měsícem

    Výborné video, ďakujeme pekne!

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Já děkuji za zhlédnutí.

  54. Roman Král

    Roman Král

    Před měsícem

    divny...ze hyundai cipy ma ale taky ma sjednaneho 1 dodavatele do roku 2025,to takova skodovka menila dodavatele kazdy rok....

    • Bike king

      Bike king

      Před měsícem

      @Farky jo ta mela takove zasoby ze uz od cervna nejede :D :D prvne hlasala, ze je predzasobena ale nakonec ne. 400 vozu tydne to neni vyroba. Jede nakonec jen hyundai, ikdyz kazdy 5 auto jede bez cipu a dava se az na parkovisti ale jede :D

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Četl jsem o Toyotě(myslím),která kvůli nehodě ve Fukušimě neměla před několika lety dost součástek. Proto se rozhodli změnit dodávky a objednávali s předstihem. Nyní se jim to vyplatily protože měli zásoby právě pro případ nějakého nedostatku. Občas se firmy z takových událostí poučí. Uvidíme, jak ostatní automobilky.

  55. Zdenek Nikl

    Zdenek Nikl

    Před měsícem

    Moc hezké video, děkuji.

  56. Matti

    Matti

    Před měsícem

    Ve 3/4 videa jsem litoval, že nemám prostředky na to, abych si postavil svou vlastní továrnu na čipy 😅

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      :D

  57. SVÁKO RAGAN

    SVÁKO RAGAN

    Před měsícem

    Že tovarna stoji 300 miliárd korún..jak som to počul vypol som to.... Tam kde sa vyrábajú cipi není dráha fabrika..ale aktivita fabriky je drahá skrz výskum vývoj..to stojí veľa..

    • Každý za barem

      Každý za barem

      Před měsícem

      Problém je, že vývoj čipů zpravidla nevedou firmy, které je i vyrábí. Viz AMD, NVIDIA, QUALCOM apod. Asi 95% čipů vyrábí TSMC, které má vývoj čipů nulový. Linka stojí opravdu dost. Jedna. Super čisté prostředí (operační sály jsou proti nim smetiště) super čistá voda atd.

    • Pavol Vrba

      Pavol Vrba

      Před měsícem

      @Farky ano, najdrahsi su ludia stojaci za vyskumom a vyvojom

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Nejde výstavba továrny ruku v ruce s vývojem nejnovějších technologií a výrobních procesů?

  58. matle000

    matle000

    Před měsícem

    JE cas zacat pestovat a chovat a neriesit uz tolko cipiii, ci chcete aj do hlavy jeden ? Musk uz na tom maka.

  59. Jana Krausova

    Jana Krausova

    Před měsícem

    Škodovka prý čipy neobjednala a to na příkaz EU, která chce utlumit výrobu automobilů na benzín a naftu. Chtějí jen ta elektrická a to jen pro někoho, protože jsou velmi drahá. Ostatní prý mají chodit pěšky nebo jezdit hromadnou dopravou.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Je ironie, že chtějí přejít na elektro auta. Ale i kdyby, tak to nic moc neřeší, protože mnohem horší jsou letadla a nákladní lodě. Ty ale asi nevadí.

  60. Michael Rada

    Michael Rada

    Před měsícem

    Děkuji Váš kanál jsem neznal, s problematikou seznámen jsem a jsem rád, za objektivnost. V případě zájmu mohu podat informace k fungování INDUSTRY 5.0, která již osm let mění poměr sil nejen v průmyslu.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Děkuji za komentář, popravdě ani přesně nevím, co to Industry 5.0 představuje.

  61. Vratislav Otakar

    Vratislav Otakar

    Před měsícem

    Pouze tyto tři firmy vyrábějí čipy? To je divné, já jsem totiž četl o čtvrté firmě. Sony prý stagnuje s výrobou PlayStation 5, protože jeho dodavatel čipů Toshiba nestíhá vyrábět, jelikož dodává čipy také jiným zákazníkům, například Microsoftu.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Tři největší. Ale ano je jich mnohem více. Jenže tyhle 3 mají většinu trhu, zbytek tedy nemá šanci pomoci s krizí nebo nějak výrazněji toto odvětví ovlivnit. Pro jednotlivé firmy jsou ale samozřejmě i malý výrobci čipů důležití.

  62. Lil Maxik

    Lil Maxik

    Před měsícem

    moc dlouho jsem te nevidel naposled tak v 2016

  63. Jenikovec

    Jenikovec

    Před měsícem

    Přišel jsem hledat hloupé komentáře na styl že čipy nejsou protože jsou ve vakcínách

  64. Martin Sorek

    Martin Sorek

    Před měsícem

    Děkuji za věcné, informativní video a také za správné vyslovení zkratky cca. 😀

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Díky 😆

  65. Čudo Judo

    Čudo Judo

    Před měsícem

    Tlak USA,V.Británie,Francúzka na to aby Taiwan vyhlásil nezávislosť rastie.Vojenské jednotky Nato zosilnili prítomnosť v juhočínskom mory.Čína odpovedá.Huawei,ktorý má licencie na obchodovanie z čipmi nepredľžil kontrakty svojim dodávateľom.To je celé.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      To by mi ale nedalo nad 10 minut 😁

  66. Jan Ježek

    Jan Ježek

    Před měsícem

    Dobře zpracované, srozumitelné vysvětlení a informace. Ale ta intonace je tristní. Něco s tím dělej. Jinak super 👍.

  67. ShaggyCZ

    ShaggyCZ

    Před měsícem

    Měli by omezit těžbu kryptoměn, aby byly grafické karty

    • Matess

      Matess

      Před měsícem

      @Miroslav Zigo jelikož mám tepelné čerpadlo, tak mám elektřinu za 1,70 😉 Karta mi vydělala 120 Kč denně. Teď je BTC oproti altům moc nahoře, tak dělá 80 Kč denně. Náklady oproti zisku jsou zanedbatelné :-D

    • Miroslav Zigo

      Miroslav Zigo

      Před měsícem

      @Matess no veď počkaj, keď ti príde faktúra za elektrinu :) doma na jednej karte iba prerobíš. Jedine, že by si to mal niekde na firme, kde máš lacnejšiu elektrinu

    • Matess

      Matess

      Před měsícem

      @Miroslav Zigo karet je dost jen si za ně musíš zaplatit. Já ji potřeboval, tak jsem zaplatil. ...a aby se mi aspoň část prostředků vrátila, tak jsem na ní rozjel těžbu a rozdíl v ceně už mám na účtu :-D A kdo nevěří, ať nadává a brečí... no ne? :-D :-D

    • Miroslav Zigo

      Miroslav Zigo

      Před měsícem

      @Independent tak pojez opak je pravdou, momentalne sa vyraba najviac grafik v historii. vsetky ale koncia na tazbe

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Taky potřebuji :D

  68. Alex

    Alex

    Před měsícem

    0:27 easter egg docela :d

  69. Jindřich Figera

    Jindřich Figera

    Před měsícem

    jen maličký detail - čipy jsou , ale do auta se dávají zastaralé čipy a výrobcům už se je nevyplatí vyrábět. Jde hlavně o životnost , čipy v autech vydrží v pohodě i 20 let a automobilky se bojí životnosti nových čipů. Výrobci během pandemie přešli na výrobu modernějších a teď už se jim zase nevyplatí se s výrobou vrátit zpátky.

    • Každý za barem

      Každý za barem

      Před měsícem

      Přesně tak. Některé už začaly předělávat desky pro nové čipy

  70.  菊池

    菊池

    Před měsícem

    jednoduse evropa a usa je v prdeli :D

  71. Pepek Vyskoč

    Pepek Vyskoč

    Před měsícem

    ale že to není pravda nevadí propaganda jede dál na plné obrátky a děcka to baští i z navijákem

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Důkaz?

  72. Kuba_Dušek_rtrhrc

    Kuba_Dušek_rtrhrc

    Před měsícem

    Tyhle věci jsou pro mě španělská vesnice, já jsem jen konzument 😂 ale video parádní, vše chápu takže 👍👍

  73. Mario P

    Mario P

    Před měsícem

    No lze jen tezko nesouhlasit, ze vse co je na elektrickou energii a bylo vytvoreno v poslednich peti letech ma v sobe polovodice. Takove tvrezni by blyo zrejme pravdive i pro obdobi poslednich 200 let. Predpokladam, ze byl zamer rici "....ma v sobe chipy".

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      No, chybička se vloudila, a určitě ne jednou

  74. Josef Tůma

    Josef Tůma

    Před měsícem

    Chytré spotřebiče? Tak pozor na Skynet. Jen vzpomeň me na Arnolda jaký sním měl problémy :D

  75. Tomas Jedno

    Tomas Jedno

    Před měsícem

    Čip do mobilu je něco jiného než čip do auta.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Pravda, výrobce z něj má více peněz, proto čipy do mobilu preferuje.

  76. Pupík Pupíček

    Pupík Pupíček

    Před měsícem

    Díky za super shrnutí celé situace kolem nedostatku čipů.

    • nieooj gotoy

      nieooj gotoy

      Před měsícem

      Moc hezké video, děkuji.

  77. cenba c

    cenba c

    Před měsícem

    Kde máš v rychlovarné konvici čip ? Ty jsi asi všeználek ,že? Nejdřív si o tomto oboru něco relevantního zjisti a pak mluv....

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Nejsem si jistý, ale chtěl jsem říci, že každá chytrá elektronika má chip. Proto jsem zmiňoval chytré: hrnky, boty, konvice atd.

    • Zubik1000CZ

      Zubik1000CZ

      Před měsícem

      Tak pokud si najdeš nějakou Smart konvici, tak v ní čip určitě bude

  78. Maks Render

    Maks Render

    Před měsícem

    Thanks youtube. I don’t even speak that language but polish… but thanks. It was informative

    • Maks Render

      Maks Render

      Před měsícem

      @Farky no problem though. Thanks for responding

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Oh, sorry. Wish i could translate it to polish at least :)

  79. Robert Mikulka

    Robert Mikulka

    Před měsícem

    Perfektní video. Hned si dám odběr !!!

    • Cassie

      Cassie

      Před měsícem

      Úžasný video! Opravdu skvělé! Tak skvělé, že rád kvůli tomuto zhlédnutí přijdu pozdě na rande

  80. Zdenda

    Zdenda

    Před měsícem

    10:15 netušil jsem, že existují i chytré hrnky:)

    • Martin 70H0

      Martin 70H0

      Před měsícem

      Dnes je chytré kde co. Akorát na vedoucích postech v celém světě jsou rádoby studování pitomci!

    • Zdenda

      Zdenda

      Před měsícem

      @Lanex Bojím se doby, kdy bude chytrý toaleťák;)

    • Lanex

      Lanex

      Před měsícem

      ...a to jsi ještě neviděl chytrý hřeben...

  81. RoliD Cz

    RoliD Cz

    Před měsícem

    výrobců čipů je několik set a ne jen 3 jak farky říká. Je to hluboké nepochopení tohoto tématu. Samozrejme ze vetsina čipů nepotřebuje top aktualni technologii.

    • Zubik1000CZ

      Zubik1000CZ

      Před měsícem

      @RoliD Cz je hezké, že je má kde kdo, ale kdo ti na to v dnešní době postaví továrnu na starou technologii? Asi nikdo. Takže kapacity se vyčerpají a co dál? Nic

    • RoliD Cz

      RoliD Cz

      Před měsícem

      @Farky Ty stovky čipů co jsou v každém jednotlivém autě a které tak moc chybějí, jsou vyráběny na hrubších technolgiích >28nm které má kde kdo. To samé platí pro hromadně vyráběná zařízení typu např IP kamera, kde se používají čipynapř: TM4C129x který je vyráběn na 65nm. Stručný přehled největších výrobců čipů naleznete třeba zde: en.wikipedia.org/wiki/List_of_semiconductor_fabrication_plants A to tam nejsou všichni majitelé linek na čipy. Je jich ještě dost malinkých a nebo těch co si vyrábějí z různých jen pro sebe a hodně si hlídají, aby se o tom moc nevědělo.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Pro světový trh jsou důležité právě ty 3, respektive TSMC, který vyrábí většinu těch nejmodernějších čipů. Pokud by jich byly stovky, tak vy si zákazníci jednoduše vybrali konkurenci.

  82. Roland

    Roland

    Před měsícem

    Ako ešte dlho budú pro-európsky a pro-USA posluhovači propagovať že Čína ekológiu nerieši?? Farky najprv si zisti koľko elektro-mobilov sa v Číne používa oproti tzv najznelejším európskym krajinám a potom aké moderné továrne sú v Číne...Ja tiež moc nemusím čínsky režim a ich politiku ale to mi nedáva právo klamať o ich vzťahu k ekológií....

    • Roland

      Roland

      Před měsícem

      @Farky ale veď kopec európskych a amerických firiem presunulo svoju výrobu práve do Číny aby nemuselo riešiť emisie. Chlapče uvedom si že ak by si takúto neobjektívnu kritiku dal napr na Izrael či nejaké černošské organizácie tak máš okamžite zmazané video za xenofóbiu.... Keď si teda nehovoril o dnešnej dobe tak aj keď bude mat nejakú novinku ohľadom Nemecka tak budeš spomínať plynové komory?? Asi nie....

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Nemluvím o dnešní době, továrna my se tam již nějaký ten pátek staví. Navíc sem hovořil o přesunu výroby na východ. Indie, Tchaj wan, Bangladéš atd.

  83. lukáš Urych

    lukáš Urych

    Před měsícem

    Ahoj, pokud mám dobré informace, tak automobilky objednávají čipy dva až tři roky dopředu, tak je zcela jasné, že automobilky záměrně neobjednali čipy, jinak by je nyní měli na skladě.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Souhlasím, pracoval jsem v automotive a přítelkyně tam dělá dodnes. V době covidu se většina věcí objednává dopředu v rámci dní či týdnů. Roků určitě ne.

    • Zdenda

      Zdenda

      Před měsícem

      Objednávka, výroba a nakonec dodání, vše v režimu just in time. Čipy nikdo tři roky neskladuje. Ani je nikdo nevyrobí ze dne na den.

  84. Federson

    Federson

    Před měsícem

    Škoda že Taiwanci budou stavět továrnu na čipy až v USA, měli by jim naši politici co tam byli na návštěvě, nabídnout společný projekt v Evropě v Česku...

    • pepa zdepa

      pepa zdepa

      Před měsícem

      @Zdenda - bohuzel mas pravdu , je jen na nas jak daleko to nechame zajit , nedobre bude na svete , a to skoro vsem krom elit :-(

    • Zdenda

      Zdenda

      Před měsícem

      @pepa zdepa vylezeme na stromy, máme k tomu s greendealem nakročeno (díky, Andy). Předtím ještě vysadíme zmije, krysy, medvědy a vlky, abysme měli to pravé bioeko.

    • pepa zdepa

      pepa zdepa

      Před měsícem

      No to vis ze jo , cely zhavy jsme na to :-) , zase bys tu nechal vybetonovat a zaasfaltovat 3 km ctverecni urodny plochy , + cesty + vodu , atd , cipu se nenazeres :-) , a stejne prijde doba kdy tohle silenstvi skonci , a co pak s tou znicenou plochou ?

    • Zdenda

      Zdenda

      Před měsícem

      Právě. V USA stačí koupit pozemek a můžou rozjet podnikání. U nás si musí naklonit politiky, aby si mohli zažádat o hromadu povolení a než je (možná) dostanou, tak se pětkrát změní vláda a desetkrát zákon... Tady nejde postavit už ani domek na stavebním (!) pozemku, natož mamutí fabrika s obrovskou spotřebou vody, energie a vyžadující napojení na kapacitní, rychlou a spolehlivou dopravní infrastrukturu. O obtížnosti získat povolení pro zahraniční zaměstnance nemluvě. A společný projekt? To by museli být na hlavu. Dát do toho peníze, know-how, léta úsilí a bude jim pak do toho kecat každou chvíli někdo jinej, třeba i s cílem likvidace jejich podniků v ostatních zemích.

  85. Federson

    Federson

    Před měsícem

    Jen nechápu proč jednom mi Češi musíme Taiwanu říkat TCHai - wan.

  86. Jakub Houska

    Jakub Houska

    Před měsícem

    A víte že je i nedostatek pneumatik? Nebude dlouho trvat a co se bude točit to bude jezdit jestli to takhle půjde dál

    • Ivan Schober

      Ivan Schober

      Před měsícem

      ?

  87. Jiří Šeps

    Jiří Šeps

    Před měsícem

    Jen bych podotkl, čipů by bylo dost, nicméně automobilky používají čipy někdy i na 90nm technologii, které stojí doslova pár korun TSCM a spol raději vyrobí 5nm čipy z kterých mají daleko více čipy pro automobily tvoří asi 4% zisků těchto firem

    • Zdenda

      Zdenda

      Před měsícem

      90nm je doprodej, TSCM (viz video) nestíhá a nehospodárné čipy z nehospodárné výroby za výprodejovou cenu je omezené množství. Na novou technologii (třeba 5 nm) se musí linka/5 výroba přizpůsobit, takže nově vyrábět 90nm pro staromilce je nereálné.

    • ESTech

      ESTech

      Před měsícem

      @polyfenes Ze pokrocilu technologiu potrebuju len elektroauta? vazne? vy ste asi necital vsetky komentare ze nie. A nie, nechybaju len cipy na regilaciu okien, i ked vobec pochybujem, ci pri regulacii okien aj neaky cip je 🤔 ale realne chybaju cipy, ako som uz vyssie spominal, pre rj klimatizacie, rj radia/displaya, rj posilovacov riadenia, asistencne systemy, rj airbagov atd atd

    • polyfenes

      polyfenes

      Před měsícem

      @ESTech Kde píšu, že toho chybí málo? Pracujte si kde chcete, to nemá žádnou váhu.

    • Jiří Šeps

      Jiří Šeps

      Před měsícem

      @ESTech to neuděláš v rámci pár měsíců :) upřímě nemám dost informací abych tohle mohl rozhodovat nejspíše se automobilky rozhodly že takováto úprava je příliš drazá pro ně

    • ESTech

      ESTech

      Před měsícem

      @Jiří Šeps urcite by to prisposobili ak by velmi chceli, Aj ten procak od texas instrument je open, cize plne prisposobitelny

  88. Ondrej Zeman

    Ondrej Zeman

    Před měsícem

    Upřímně? Jako někdo kdo pracuje v polovodičovém průmyslu, přímo ve výrobě čipů, jsem několikrát musel nevěřícně kroutit hlavou. Těch výrobců je mnohem více, pro jednoho z těch dalších pracuji, ti o kterých jste mluvil jsou jen ti největší. Další věci raději už nechám stranou, snad jen, tu fotolitografii jste až tak moc zjednodušit nemusel, v podstatě jste takhle příliš zjednodušil komplet celý výrobní proces. Ale jinak, s těmi příčinami máte pravdu, tedy až na to s těmi loděmi, těmi se ty čipy nepřeváží.

    • Petr Uhlíř

      Petr Uhlíř

      Před měsícem

      Zdar kolego :-)

  89. carlvonbahnhof

    carlvonbahnhof

    Před měsícem

    Poprvé jsem viděl video z tohoto kanálu a myslím že je velice pěkně zpracované libo se mi jak sou tam i důvody i možné řešení víš že si mi rovnou odpověděl na otázky které mi jeli v hlavě

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Ten problém není tak jednoduchý, ale tohle je alespoň takové zjednodušení. Jak to pak bude s čipy v budoucnu se asi opravdu uvidí až časem.

  90. Damie Official

    Damie Official

    Před měsícem

    SPOILER ALERT! - Čipy nie sú lebo sa nimi očkuje.

    • Damie Official

      Damie Official

      Před měsícem

      * ironia btw..

  91. Jeans DJ

    Jeans DJ

    Před měsícem

    Já to vím - virová pohádka, aneb chřipečka 😉

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Těsně vedle.

  92. Pikachuu

    Pikachuu

    Před měsícem

    zajimave to video

  93. Captain koblížek

    Captain koblížek

    Před měsícem

    To je jasný kde jsou všechny čipy, skončily ve vakcínach.

  94. Martin Vnenčák

    Martin Vnenčák

    Před měsícem

    Fajn video dávám odběr.

    • Farky

      Farky

      Před měsícem

      Díky

  95. uwuwuuwwu

    uwuwuuwwu

    Před měsícem

    1:55 AgrE?

  96. Petr Klouda

    Petr Klouda

    Před měsícem

    až se jich do aut nebude montovat od 300-1200 čipů na jedno auto, tak jich bude dost

    • Zdenda

      Zdenda

      Před měsícem

      @Petr Klouda to vyřeší řídící jednotky motoru a bezpečnostní systémy? Relé místo čipů tam nenarvete. Několik vozů před dokončením odjede bez výbavy a pak už jen přerušení výroby.

    • Petr Klouda

      Petr Klouda

      Před měsícem

      @Zdenda pro upřesnění ty auta jsou plné pojízdná. Ale nejsou rádia, nejdou třeba stahovat okýnka, infotaiment nejde. Jde o takovéhle malé vypr…… Na co potřebujete např. dálkové stahování okýkenk, na dálku sklápěná zrcátka atd. Tohle jsou všechno věci které ty auta nepotřebuji.

    • Zdenda

      Zdenda

      Před měsícem

      A jak by ta auta vyráběli, aby splňovala legislativní požadavky? Bez ABS a s karburátorem jako do konce 70' let?

  97. Petr

    Petr

    Před měsícem

    Pěkný i když důvody jsi dost zkrátil. :D

  98. Adriana Lukešová

    Adriana Lukešová

    Před měsícem

    Čipy se vyrábějí také v ON semiconductor

    • Pavel Šatný

      Pavel Šatný

      Před měsícem

      Spravne! Delame vyvoj i vyrobu a mame nekolik fabrik.

  99. Martin

    Martin

    Před měsícem

    Skutočnosť je taká že teraz sa podniky sústredia na výrobu čipov do vakcín. Preto je vo svete nedostatok čipov. Neborte tento komentár vážne :D.

  100. Rubidea Machnin

    Rubidea Machnin

    Před měsícem

    Proč nejsou čipy. Protože automobilky nechtějí nové, neodzkoušené, co jim výrobci nabízí. Chtějí staré, prověřené. Ale výrobci čipů jdou vývojem dopředu jako vše ostatní. A tak de fakto staré zásoby dochází.

    • xpOOpx

      xpOOpx

      Před měsícem

      To je len oficiálna verzia.. Automobilky doteraz odoberali čo? Výrobci čipov doteraz dodávali čo? Kto zmenil svoj postoj? Ja tvrdím že automobilky chcú niečo čo im výrobci čipov už odmietajú dodať lebo už roky na to nemajú technologiu

Další